divendres, 17 de maig del 2013

QUAN EN SERRALLONGA ENTRA EN LA TEVA HISTÒRIA ...

 Els descendents d'en Serrallonga de
Santa Coloma de Farners (foto: Revista RESSÒ)



Una de les coses agradables que trobo quan faig fires amb la meva parada de còmics és que parlo amb la gent i en ocasions algú se m'acosta per explicar-me històries i llegendes d'en Serrallonga. Pot donar-se el cas que em parlin de llocs on han estat i a on hi havia passat el bandoler -com és l'enigmàtica cova on s'amagava-, que m'expliquin que el seu cognom és el mateix que el bandoler o fins i tot em parlin de documents familiars que els relacionarien amb els Sala de Viladrau,  els Serrallonga de Querós o amb la descendència del bandoler.

Les referències a possibles vincles familiars em demostren com de viva és l'atracció popular del bandoler.

Amb el meu bloc i amb la guia d'itineraris que vam editar amb la meva filla Ànnia pretenc posar en valor els espais i els llocs on va viure i actuar el bandoler. Utilitzo com a font el procés sumarial que es troba a la xarxa i dades que s'hi contenen que no formen part del principal material utilitzat pels historiadors per a traçar la gran biografia del bandoler, sinó que són les petites històries d'actuacions dels bandolers i dels llocs i masos on va estar la quadrilla d'en Serrallonga.

Aquest buidatge vol extreure les petites històries d'aquests llocs, petites històries que sumades a la gran història del bandoler formen un tot.

I és en aquest procés d'identificar llocs i persones (masies i pobles, noms de fautors i de bandolers,...) quan, molt feliçment, poden esdevenir coincidències i contactes amb altres persones que bolquen informació històrica a la xarxa i descobreixen casualment una vinculació personal i familiar amb el bandoler.

És aleshores, quan aquesta feliç coincidència fa que aquestes persones descobreixen la possibilitat de tenir una vinculació genealògica amb el mateix bandoler o que aquest va actuar o tenir relació amb la seva família, quan en Serrallonga entra en la història familiar, que no és altra cosa que la història popular i diària del nostre país, allunyada dels grans fets que ens expliquen els llibres, però igual d'important, doncs la història del país és la suma de les històries que aporten les seves persones.

I és reconfortant veure com llavors el nostre bandoler es materialitza físicament, se'ns fa més proper i deixa de ser un llunyà personatge de llegenda per a esdevenir , efectivament, part de la història que hem viscut.

Això m'ha passat en dues ocasions.

Fa mesos vaig contactar amb Joffre Carreras, un apassionat de la genealogia que està resseguint les seves arrels familiars i manté actiu el bloc De gent i de llocs . En aquella ocasió va descobrir que aquestes arrels arribaven fins als Planella de Sant Amanç dels que vaig parlar en aquesta entrada del bloc.

I fa més poc temps vaig fer-ho amb David Farell, professor i historiador que manté actiu el bloc Bloc dels Farell , sobre la història d'aquesta família. En aquesta ocasió va descobrir els vincles d'en Serrallonga amb el Farell de Caldes de Montbui -que com he explicat recentment no són pocs- i em va donar referències d'un pagès anomenat Francesc Farell i del seu fill Josep, coetanis d'en Serrallonga i que serien, per tant, els propietaris del mas quan s'hi s'amagaven les quadrilles de les Guilleries i del Vallès.

Dos exemples de com en Serrallonga pot entrar en la nostra història familiar.

El personatge real venç el temps -com ja ha fet la seva llegenda , que ha perdurat al llarg de generacions- i es materialitza en l'actualitat via aquestes relacions o vincles familiars. El millor exemple el tenim a Santa Coloma mateix, on Jordi Solà, també interessat en la genealogia familiar, va seguir la traça de la família i va arribar a descobrir documentalment l'efectiva relació de descendència d'aquesta amb el bandoler. D'aquí en va sortir un article publicat a la revista local RESSÒ i una fotografia familiar d'aquests descendents d'en Serrallonga.