Una de les troballes i adquisicions que he fet és una
aquarel·la original de 1894 , signada per Josep Lapeyra i que passa a ser el dibuix original més
antic sobre en Serrallonga que guardo en la meva col·lecció particular.
Es tracta d’una aquarel·la en petit format que apareix reproduïda mitjançant el sistema de cromolitografia l'any següent, el 1895, en l’edició de “Don Juan
de Serrallonga” i “La bandera de la muerte” que va fer l’establiment editorial
barceloní “Viuda de Pedro Font” i de la
qual vaig parlar en aquesta entrada.
L'escena dibuixada representa un passatge de la novel·la de Víctor Balaguer en el qual Don Joan de Serrallonga fa acte de presència davant el seu enemic Don Carles de Torrelles, també germà de la seva estimada Joana de Torrelles.
L'escena dibuixada representa un passatge de la novel·la de Víctor Balaguer en el qual Don Joan de Serrallonga fa acte de presència davant el seu enemic Don Carles de Torrelles, també germà de la seva estimada Joana de Torrelles.
La reedició de l’obra de Víctor Balaguer de 1895 era una
publicació de qualitat, realitzada en dos volums enquadernats en tela estampada
amb dibuixos del bandoler. En el seu interior, a diferència dels clàssics gravats
amb litografia en blanc i negre de les edicions de mitjans del segle XIX, hi
destacaven unes precioses cromolitografies en color.
La cromolitografia era el sistema per a fer diferents
impressions en diferents colors i és una derivació del procés de la litografia.
Es va convertir en la tècnica més popular i espectacular de reproducció d’imatges
en color fins l’arribada de la fotografia i la seva aplicació en la reproducció
d’imatges.
La cromolitografia era una tècnica cara i lenta. Cada
color a reproduir s’estampava mitjançant una placa litogràfica pròpia, de
manera que el litògraf, amb una pintura acabada davant seu, anava creant i
corregint les moltes plaques que separaven els colors i que després s’anirien
aplicant una a una sobre la reproducció resultat; arribant en ocasions a
utilitzar dotzenes de capes.
L’edició de 1895 publicada per l’editorial “Viuda de
Pedro Font” conté un bon nombre d’espectaculars cromolitografies encartades de
manera separada del text i dins cadascun dels dos volums de l’edició.
Totes elles il·lustren diferents passatges de les
novel·les de Balaguer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada