La làmina més interessant del llibre de Cortada és la que representa el bandoler Joan de Serrallonga a cos sencer i amb la seva indumentària.
La importància d’aquesta il·lustració és que ha servit com a principal icona de la imatge del bandoler, havent-se reproduït en quasi tots els llibres que han tractat la història del bandoler.
Interessa ara l’autor del dibuix. I aquest no és altre que Tomàs Padró i Pedret (Barcelona 1840-1877).
Tomàs Padró és un dels grans artistes del nostre país. Paradigma de dibuixant satíric català del segle XIX, fou el dibuixant, il·lustrador i caricaturista català més important en la seva època. Considerat el dibuixant més notable del romanticisme català i que va liderar, amb Planas i Pellicer, el dibuix català a partir de la Renaixença.
Va morir molt jove, en el moment de la seva màxima popularitat, i la seva figura va ser molt homenatjada en aquella trista data. S’editaren dibuixos amb el seu retrat i es feu una exposició d’obra seva a benefici de la seva vídua i els seus fills.
Va practicar el dibuix satíric en revistes com El Tiburón, Lo Xanguet, La Campana de Gràcia, Un tros de Paper, l’Esquella de la Torratxa, Lo Noy de la Mare,... Destacant la qualitat de les seves litografies en color per a la revista lliberal La Flaca (que podeu trobar en aquest enllaç al blog de l'amic Albert Matalonga). En ocasions signava amb pseudònims: AºWº, Risotto, SºWº).
També va fer il·lustració per a premsa nacional (La Ilustración Española y Americana, El Enigma...) i va ser corresponsal artístic de premsa estrangera (Mondé Ilustré, L’Illustration Française, The Graphic...).
Va il·lustrar una gran quantitat de llibres, destacant les obres de Serafí Pitarra, Zorrilla o Jules Verne.
Entre aquests hi ha l’edició de Joan Cortada sobre el procés judicial a Serrallonga.
Tomàs Padró esdevé així un dels artistes més notables que han imaginat el bandoler i , de ben segur, el que ha creat la seva imatge més icònica.
La importància d’aquesta il·lustració és que ha servit com a principal icona de la imatge del bandoler, havent-se reproduït en quasi tots els llibres que han tractat la història del bandoler.
Interessa ara l’autor del dibuix. I aquest no és altre que Tomàs Padró i Pedret (Barcelona 1840-1877).
Tomàs Padró és un dels grans artistes del nostre país. Paradigma de dibuixant satíric català del segle XIX, fou el dibuixant, il·lustrador i caricaturista català més important en la seva època. Considerat el dibuixant més notable del romanticisme català i que va liderar, amb Planas i Pellicer, el dibuix català a partir de la Renaixença.
Va morir molt jove, en el moment de la seva màxima popularitat, i la seva figura va ser molt homenatjada en aquella trista data. S’editaren dibuixos amb el seu retrat i es feu una exposició d’obra seva a benefici de la seva vídua i els seus fills.
Va practicar el dibuix satíric en revistes com El Tiburón, Lo Xanguet, La Campana de Gràcia, Un tros de Paper, l’Esquella de la Torratxa, Lo Noy de la Mare,... Destacant la qualitat de les seves litografies en color per a la revista lliberal La Flaca (que podeu trobar en aquest enllaç al blog de l'amic Albert Matalonga). En ocasions signava amb pseudònims: AºWº, Risotto, SºWº).
També va fer il·lustració per a premsa nacional (La Ilustración Española y Americana, El Enigma...) i va ser corresponsal artístic de premsa estrangera (Mondé Ilustré, L’Illustration Française, The Graphic...).
Va il·lustrar una gran quantitat de llibres, destacant les obres de Serafí Pitarra, Zorrilla o Jules Verne.
Entre aquests hi ha l’edició de Joan Cortada sobre el procés judicial a Serrallonga.
Tomàs Padró esdevé així un dels artistes més notables que han imaginat el bandoler i , de ben segur, el que ha creat la seva imatge més icònica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada