divendres, 23 d’agost del 2024

ENRIC SIÓ: LA PASSIÓ DEL CREADOR

 







Enric Sió i Guardiola (Badalona 1942-Barcelona 1998) va ser un conegut dibuixant i guionista de còmics, a més d’il·lustrador, publicista i fotògraf. Va rebre nombrosos reconeixements i premis internacionals, com el Yellow Kid de Lucca els anys 1969 i  1971. Després de treballar per a l’agència Selecciones Ilustradas de Josep Toutain, va experimentar amb innovacions visuals i estètiques en sèries com Aghardi i culminant amb la seva obra més surrealista, Mara.

Va treballar també a Itàlia i França. Retornat a Barcelona, l’any 1979, publicà a la revista Rambla i també es va intentar l’edició, amb l’efímera revista de còmics La Oca. A partir de 1985, veient que el món del còmic per adults tocava a la fi en el nostre país, es va dedicar principalment a la publicitat i la fotografia.

D’ell es diu que va ser un dels dibuixants més compromesos en la reivindicació del còmic coma  expressió artística, participant en al renovació d’aquest en el nostre país i també publicant el primer còmic polític de la Transició. Va ser un experimentador dels recursos artístics i narratius.

El reconeixement públic, que al nostre país faltava a aquest autor, va arribar finalment l’any 2019 a Badalona, amb l’exposició “Enric Sió, el dibuixant que va trencar motlles”, comissionada per Jordi Riera Pujal, també autor del llibre que es va publicar amb motiu de l’exposició.

Sió va ser un creador dinàmic i inquiet, això és el que Jordi Riera i les persones que el van conèixer en poden explicar.  I com a tal va cercar projectes que el motivaven i els va  intentar tirar endavant.

Un d’aquests projectes era una pel·lícula sobre la història d’en Serrallonga.

Fa uns anys el bon amic Josep Ramírez em va fer a mans un document mecanografiat anònim titulat “Serrallonga i la seva època”. Es tractava d’un document de cinquanta-dues pàgines que resumia la biografia del bandoler incrustada també en els principals fets del país en aquell segle. Un molt bon treball de síntesi biogràfica i històrica, però que no vaig saber  qui era l’autor, ni la procedència, ni l’objectiu. Tot el que sabia, pel que m’havia informat en Josep, era que el document el guardava la família del dibuixant Enric Sió.

Al cap d’un temps, el 2019, vaig coincidir amb Jordi Riera Pujal i em va comentar que Enric Sió havia tingut al cap el projecte de fer un film sobre la història d’en Joan de Serrallonga. El que hauria estat tercer film sobre el bandoler, però, no va tirar endavant i vam haver d’esperar al projecte de l’Esteve Rovira.

Fa poques setmanes vaig saber que el fons de l’Enric Sió va ser cedit a la Biblioteca de Catalunya, on també es va dipositar part de la seva obra original, adquirida en aquest cas per la Generalitat. En el cercador de la Biblioteca vaig localitzar fàcilment el fons i vaig anar a consultar-los a Barcelona.

L’objectiu era conèixer quin era el propòsit de l’Enric Sió, fins on va arribar, i poder documentar i explicar el seu projecte.

I vaig descobrir que l’Enric Sió,  també es va apassionar i que va quedar atrapat per al figura del nostre bandoler.

En les properes entrades del bloc us explicaré tot el que vaig veure del que ell va visionar.