dimecres, 10 de gener del 2024

UNA IL·LUSTRACIÓ ORIGINAL DE MANFRED SOMMER

 



Aquests Reis de l’Orient m’han portat un tresor diferent.

Es tracta d’una il·lustració original de l’artista Manfred Sommer.

Manfred Sommer (1933-2007), de pare alemany i mare andalusa,  va ser un dibuixant de còmics que vaig llegir quan era jove. El seu personatge principal va ser Frank Cappa, un corresponsal de guerra pacifista i amb principis que li va servir per a fer una mirada crítica al conflictes en els quals es submergeix contínuament la Humanitat (2024 i res ha canviat).

L’autor va publicar en les revistes CIMOC i METROPOL. D’aquesta darrera també va ser un dels editors. I també va publicar en àlbum. Això era entre els anys 1980 i 1984, l’edat daurada del còmic per adults a Espanya. Acabat aquest període Sommer va tornar a la pintura i la il·lustració de llibres, camp que ja havia conreat.

Ho havia fet els anys seixanta i setanta. Sommer havia publicar còmics els anys cinquanta, però en les dècades següents va dedicar-se a la il·lustració per encàrrec d’agències europees i també la catalana Selecciones Ilustradas creada per Josep Toutain. Abans de tornar al còmic, els anys 80, també es dedicaria a al pintura clàssica.

El període d’il·lustrador de portades va ser molt prolífic. Moltes eren les portades de les novel·les populars de l’Oest americà i també romàntiques, que tan èxit van tenir en aquelles dècades. D’aquesta darrera temàtica és l’original que he aconseguit.

Com és habitual en aquest tipus d’il·lustració, la composició és ben simple: un noi i una noia ben guapots i amb estètica vintage. La influència de l’estètica americana hi és ben present. El dibuix és de gran format (50x70 cms) a diferència d’altres originals que he vist per Internet.

Aquest petit tresor el vaig aconseguir a la botiga de l’Encant de Gràcia, a Barcelona. En aquesta botiga  la Fundació ACIS hi ven productes de segona mà i els diners obtinguts es destinen a pagar beques per alumnes de tres escoles del barri del Carmel.

El dibuix em va agradar i vaig poder reconèixer la signatura de Manfred Sommer. Per tant,  em vaig emportar un tresor a casa i també vaig ajudar en l’escolarització de nois i noies que ho necessiten. Em vaig fer un regal solidari del qual estic molt content.