divendres, 23 de març del 2018

LITOGRAFIA DE SUSQUEDA






L’Ajuntament de Susqueda em va demanar un dibuix per a reproduir en una litografia que servirà de record i detall dels 50 anys de la presa. 

Estimo aquest territori pel que representa i la seva gent. Aquest territori feréstec que recorda sempre les passes dels bandolers d’en Serrallonga i la vida difícil de la gent pagesa i treballadora d’abans... Aquesta natura desbocada i d’una puresa salvatge... Tot això m’agrada i m’inspira.

No m’ho vaig pensar, doncs, dues vegades.

A l’Eva Vinyoles, l’Alcaldessa de Susqueda, li vaig dir que optaria per una cosa ben senzilla: dibuixar simplement i  tal com era el nucli urbà de Susqueda que va quedar sota les aigües de la presa.

La idea era dibuixar allò que avui en dia no es pot veure: tota la vall de Susqueda. Això sí forçant totes les perspectives per tal que en un mateix dibuix hi apareguin tots els elements característics d’aquella vall i dels cims que l’encerclaven.

Així, en un mateix pla impossible hi apareixen el nucli urbà amb la seva església, el raval del molí amb  el pont gòtic i la masia de Rocasalva. I els cims coronats per l’agullosa de Rupit, la cinglera del Far, l’església de Sant Martí Sacalm i el campanar del santuari del Coll. Una llicència visual mitjançant la qual el dibuix permet mostrar totes les perspectives de Susqueda.

El dibuix final vol emular els antics gravats de les Guilleries, apareguts en el llibre de Juli Serra l’any 1892 i vaig utilitzar fotografies antigues per a reproduir els diferents elements del paisatge, tal com van fer els gravadors del XIX.