dimarts, 24 d’octubre del 2023

RUTA GUIADA A TAVERTET: HISTÒRIES SOBRE UN PARADÍS DE PEDRA

Aquest passat dissabte vaig organitzar, conjuntament amb el Centre Excursionista Farners, la ruta guiada "Nyerros de Tavertet".

El paisatge de Tavertet, per si sol, ja mereix més d’una caminada a l’altiplà, però si hi afegim històries de bruixes i bandolers, nocions de geologia, llegendes i misteris i, sobretot, la visita a una de les masies més imponents del Collsacabra, ja us dic que el mèrit augmenta exponencialment.

Quinze persones van participar en la ruta i a totes vaig demanar que caminessin sempre amb ulls curiosos i que es preguntessin per allò que veien o allò que els sorprenia. Perquè darrera cada cosa o lloc hi ha una història, per petita que sigui.

En el poble de Tavertet mateix vam poder parlar dels hostals d’abans, del que s’hi menjava, jugava i bevia. Tot recordant l’hostal que en el poble regentaven en el segle XVII la vídua Riera i el seu fill, on en Serrallonga i els seus es vas hostatjar.

Tot admirant les cingleres que dominen l’esquena de Tavertet, vam parlar de la mort segles enrere, molt diferent a la d’avui en dia. Aleshores allò era un veritable drama rural, amb gent morta de fred, negada, per un cop d’una euga o, com no, d’una fatal caiguda des de dalt la cinglera.

La ruta ens va portar fins la gran balma del molí Bernat, al sot de Balà. Allí vam parlar de la formació geològica, fa milions d’anys, d’aquell paradís de pedra. Admirem sempre com les forces pacients o extremes de la natura són capaces de crear paradisos com aquest.

Al llarg del camí van començar a aparèixer masies relacionades amb en Serrallonga. Aquestes eren possessions dels Vilademany i els Savassona, els caps nyerros de la plana de Vic, per tant en Serrallonga els seus s’hi movien amb tota la tranquil·litat i seguretat. Ajudats i acollits per propietaris de masos com Novelles, Villaespinosa o Paradeda. I també sumant a la quadrilla bandolers del mateix poble, com eren en Novelliques o en Monteis.

Al costat de l’ermita de Sant Corneli, després de gaudir també d’una de les moltes panoràmiques que trobem al llarg de la ruta, vam veure el sepulcre neolític que va servir per explicar que tot aquest altiplà va ser habitat des de temps reculats, com n’han deixat testimoni molts jaciments trobats, ja sigui en balmes o en túmuls funeraris repartits per tot el paisatge.

La magnífica fageda de la muntanya del Perer va precedir les Roques Fosses i les seves tombes antropomorfes. Un bon lloc per evocar la persecució de les pobres bruixes i bruixots que va tenir lloc en aquest espai durant el XVII.

Sota la balma de Cortils vam explicar llegendes de bandolers i sobre l’espectacular Roca Llarga, vam admirar el paisatge i vam reconèixer el lloc on es van rodar escenes de la pel·lícula de TV3 “Serrallonga, la llegenda del bandoler”.

Aviat arribaríem a la gran pairalia de l’Avenc. Però això, com Novelliques, dona per a més històries.