divendres, 9 de febrer del 2018

SERRALLONGA A “CHATEAUX ET SEIGNEURS (ET BRIGANDS) DE NYER”







Claude Marais és un senyor , bon amic , que resideix al municipi de Nyer, al Conflent. El petit municipi que senyorejava la noble família de Banyuls, els barons de Nyer, fautors d’en Serrallonga i caps de la facció dels “nyerros”.

Claude Marais va posar-se en contacte amb fa temps per a dir-me que estava preparant l’edició d’un llibret  dedicat a promocionar el poble mitjançant la història del lloc, la de la  família Banyuls i la riquesa patrimonial del terme.

Com que en aquesta història hi participava també el bandoler Joan de Serrallonga, arrel de les seves sovintejades escapades a Nyer, Claude em va demanar d’il·lustrar l’edició amb alguns dels meus dibuixos. Naturalment, no m’hi vaig negar.

Fa uns dies m’ha fet arribar la publicació, editada per l’Association Saint-Just La Roca, entitat creada per a recuperar i conservar el patrimoni de Nyer, i  m’ha agradat molt.

El llibret consta de 28 pàgines, d’edició senzilla, però que supura l’amor pel territori i la història de Nyer del seu autor.

En una primera part hi explica la història del patrimoni arquitectònic dels castells de Nyer, el medieval de la Roca, guardat dins el seu espectacular engorjat de pedra,  i el renaixentista , dominant el cim i guardant sota seu el petit poble de Nyer.

La segona part està dedicada a explicar la història de la família Banyuls, des de les seves primeres notícies en el segle XIII fins la marxa d’aquests (i venda del patrimoni) en el XVIII.
Pel mig d’aquesta història no hi falten els episodis dels nyerros, la protecció que trobava en Serrallonga en les terres de Tomàs de Banyuls  i també la participació dels Banyuls en la revolta dels Angelets de la Terra.

És en aquesta part que Claude Marais ha il·lustrat el text amb alguns dels dibuixos extrets dels meus còmic i llibres. La resta de l’edició conté magnífiques fotografies de l’entorn de Nyer i del seu patrimoni, incloent algunes de l’interior del castell.

Una edició imprescindible per conèixer el valor de la història i l’entorn del petit poble de Nyer, estretament vinculat amb la del nostre bandoler i el nostre país. Un petit poble del Conflent que aquesta edició ens convida a conèixer.