dimecres, 16 d’octubre del 2013

EL MEU PARTICULAR TRESOR SOBRE EN SERRALLONGA



Fa uns mesos vaig accedir a la pàgina web "www.todocoleccion.net" i hi vaig trobar força material antic relacionat amb en Serrallonga que es troba a la venda.

Hi ha diferents edicions que es van fer de les novel·les i obres de teatre de Víctor Balaguer (Don Joan de Serrallonga o els bandolers de les Guilleries) des de finals del segle XIX fins a la meitat del XX, una de les quals em va regalar una amiga fa uns anys.

Però també s'hi poden trobar auques antigues, llibrets teatrals, cromos, revistes infantils, ... que tenen el bandoler com a protagonista. 

No em vaig poder estar de fer algunes adquisicions per afegir a la meva col·lecció particular de material i llibres relacionats amb en Serrallonga i el bandolerisme català i que aniré detallant en un seguit d'entrades al bloc sota el nom de "Rebost del bandoler".

També vaig anar a dues "llibreries de vell" de Barcelona i Vic on sabia - gràcies a internet- que trobaria  material que feia anys que buscava. No us perdeu la Llibreria Costa de Vic, la tenim aprop gràcies a l'Eix Transversal i hi trobareu molts tresors.

Quan entres en aquestes llibreries t'agradaria quedar atrapat entre els seus prestatges, rebuscaries vells exemplars de llibres entre aquella olor de paper antic tan característica i t'acabaries emportant a casa una pila de tresors.

Recordo que de petit qualsevol revista o llibre antic que m'arribava a les mans els guardava com si fossin tresors, per això vaig salvar una vintena de TBO's dels anys cinquanta i petits cartells publicitaris que donaven en els cinemes d'aquell temps anunciant les pel·lícules que projectarien les setmanes vinents. Sempre em va semblar que tot allò calia guardar-ho i que perdre-ho significava quedar-se sense una part material de la memòria col·lectiva dels nostres pares i avis.

Entenc perfectament la gent que guarda tots aquests tresors de l'antigor i que no poden concebre que vagin al foc. 

Us imagineu que l'historiador Joan Cortada no hagués salvat de les flames el procés sumarial d'en Serrallonga?. Us imagineu quina quantitat d'informació de la nostra història s'hagués perdut?.

Us imagineu quanta part d'aquesta història s'ha perdut, per posar sols un exemple, amb la crema del "Llibre de Notes" que va escriure mossèn Antoni Serrallonga -el fill del bandoler, rector de Queròs- i que va quedar destruït durant al Guerra Civil?.

Ara disposo d'una petita col·lecció de llibres i edicions sobre en Serrallonga, que guardaré i documentaré com un petit tresor particular, però que també em servirà per a demostrar mitjançant el bloc una part de l'ingent material que es va produir al nostre país, sobretot en el segle XX, al voltant de la figura i el mite popular del bandoler.