dimarts, 17 de gener del 2012

SERRALLONGA CONTRA FRAGA IRIBARNE

M'he trobat un comentari anònim en la entrada d'aquest bloc del 30 d'abril de 2010 en el qual vaig penjar el petit video de promoció del meu segon còmic Serrallonga Bandera Negra.

L'entrada diu literalment "Manipulación de la historia e ignorancia". Entenc que així és com considera, el redactor de l'anònim, el contingut del video i del meu còmic.

M'ha agradat el comentari.

És ben cert que en els meus còmics hi ha manipulació històrica. 

Serrallonga ja era mort durant la Revolta i la Guerra dels Segadors, molts dels meus personatges mai van participar en aquelles batalles. Sempre he dit que en les meves històries hi ha molta llicència històrica i n'he demanat excuses.

Però utilitzo - i aquest és el veritable propòsit de les meves històries - aquestes llicències per a donar a conèixer uns escenaris i uns fets històrics que van ser reals. 

 No hi ha rés que no sigui verídic en els fets de la revolta de 1640 (la revolta popular que acabaria amb el Corpus de Sang) o en la guerra de 1652 (l'intent de Catalunya de sobreviure com a país) i en els escenaris que jo utilitzo, des de la destrucció de Santa Coloma de Farners pels terços militars castellans i napolitans, fins al setge de Blanes.

És possible que l'autor de l'anònim (ho dedueixo pel sentit amb el que haig d'interpretar el seu breu missatge) no tingui la pell tan fina amb altres "manipulacions històriques" que s'estan produïnt avui mateix i que a mi em preocuparien molt més.

Fa pocs dies va morir  Manuel Fraga Iribarne, un ministre franquista, tan responsable com el mateix dictador d'alguns delictes comesos durant aquells temps, que va saber afegir-se a una transició "feta a mida" i que, pel que sembla, no passarà comptes amb la història de les seves malifetes.

Aquests dies hem vist com s'ha oblidat el seu passat, com polítics i mitjans de comunicació deixaven immaculada el pas per la vida política d'aquell senyor. I no sols ho han fet els de la seva corda, sinó que s'hi han afegit fins i tot alguns veritables demòcrates. A aquest pas els llibres d'història parlaran de Fraga com si fos el més gran demòcrata de la transició.

Això si que em sembla manipulació històrica i ignorància. Deixar com un angelet el senyor Fraga, un que no li calia robar camins rals  perquè "la calle era suya".

Això si que és desdibuixar i manipular la història. I això passa en el segle XXI!.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Molt ben dit Ricard!