dilluns, 27 d’abril del 2020

L'ESTRENA D'ÀLIES SERRALLONGA A GRANOLLERS






El darrer pas del bandoler pels escenaris teatrals  fou els anys setanta amb la reconeguda “Àlies Serrallonga” de la companyia Els Joglars, de la qual en vaig fer referència en una entrada del bloc.

L’obra dels Joglars va recollir un gran èxit de públic i crítica i ens presentava una treballada crítica social en al qual es contrastava, amb el sarcasme habitual de la companyia, el poder de la noblesa i la feblesa del poble i els bandolers.

El joc escenogràfic, obra de Fabià Puigserver, era singular: amb un teatrí a l’escenari on actuaven els nobles i dues plataformes al mig de la platea on actuaven els pagesos i els bandolers. Tot el recinte teatral esdevenia un gran escenari, on els actors evolucionaven amb mim, pantomima, música, balls, acrobàcies, trets de pedrenyal ...

L’obra va representar-se de 1974 a 1976, a Catalunya i en espais i escenaris espanyols i a l’estranger.

Buscant al Mercat dominical de Sant Antoni de Barcelona vaig trobar i adquirir un veritable tresor relacionat amb aquesta obra: setanta-cinc fotografies originals del dia de la seva estrena.

L’estrena d’”Àlies  Serrallonga” es va fer el 14 de desembre de l’any 1974 al Teatre Casino de Granollers, en el marc del 3r Cicle de Teatre que organitzava l’entitat TAC (Teatre d’acció cultural).  

Es tractava d’un festival de teatre independent que va tenir diferents edicions i , per la qualitat i quantitat d’obres representades, dedueixo que va convertir la ciutat vallenca en un pol d’atracció cultural i teatral del moment. 

El mateix dia de l’estrena de l’obra dels Joglars també es va realitzar el lliurament del IV Premi de Teatre Ciutat de Granollers , concedit a l’autor exiliat Carles Reig, per la seva obra “S’assaja amb noses”.  En el plec de fotografies n’hi ha vuit que corresponen al moment de proclamació del premi, amb membres del jurat i autoritats dirigint-se al públic des de l’escenari.

Les fotografies van ser fetes per Pau Barceló i Faix (Barcelona 1910-1997), retratista abans de la guerra i posteriorment fotògraf especialitzat en espectacles i concerts. Va reunir un gran arxiu (75.000 negatius) que el 1991 va vendre a l’Institut del Teatre (Arxiu Barceló).  El 1992 va rebre al Creu de Sant Jordi. El Museu de les Arts Escèniques conserva 513 fotografies originals seves, que es troben digitalitzades al servei Escena Digital del MAE.

La seva obra és un testimoni gràfic de primer ordre per conèixer la vida teatral i cultural de Catalunya des de l’any 1954 fins al 1990, ja sigui a la ciutat de Barcelona, ja sigui a comarques.

Pau Barceló no es va perdre l’estrena d’”Àlies Serrallonga” i va  deixar per a la memòria aquest preciós recull fotogràfic que ha caigut a les meves mans, una part de les quals pareixen digitalitzades en el MAE.