dilluns, 9 d’abril del 2012

HARRY DICKSON : UN CÒMIC PER RETROBAR UN PERSONATGE




En el decurs de la visita a Mirepoix no vaig poder evitar d'apropar-me a una llibrerira i mirar què tenien de bande desinée. A veure si trobava algun àlbum interessant per comprar.

I en vaig trobar un de curiós: Harry Dickson, le Sherlock Holmes americain, en el quinzè àlbum de la col·lecció titulat L'héritage maudit de Rennes-le-Château.

A càrrec dels  francesos Richard D. Nolan i el dibuixant Roland Olivier, aquesta col·lecció s'està publicant des de l'any 1992 i tenen com a protagonista un detectiu anomenat Harry Dickson.

Fa anys em van arribar també a les mans tres còmics editats en català i protagonitzats per aquest personatge. Aquella col·lecció es va editar els anys vuitanta i anava a càrrec dels autorts belgues Christian Vanderheghe, Pascal J. Zanon i Michel L. Dubois. 

En l'edició belga els guions es basaven literalment en unes petites novel·les editades els anys setanta per Editorial Júcar i que vaig descobrir i llegir quan era jove. Aquelles històries em van atrapar pel  clima de misteri i terror que impregnava les trames senzilles de cada volum. 

Harry Dickson va nèixer com a personatge de la novel·la folletinesca l'any 1907 (trames lleugeres,  molt de misteri i terror, una producció extraordinària de fins a 180 novel·les...) i era la invenció alemanya que competia contra el famós detectiu anglès Sherlock Holmes. Autèntica novel·la "pulp".

La traducció en francès la va fer Jean Ray qui, en poc temps, va deixar de fer la simple traducció i va començar a realitzar trames pròpies a partir de la inspiració que li provocava els dibuixos de les portades alemanyes. Es diu que arribava a escriure una novel·la per nit.

Jean Ray també era tot un personatge aventurer: desfalcador que va acabar a la presó, mariner, traficant d'armes i d'alcohol... Tota una història abans de convertir-se en escriptor d'un personatge que mai ha arribat a l'alçada del creat per Conan Doyle, però que he vist que ha deixat petjada en la història de la literatura popular.

Les novel·les de Harry Dickson sempre tractaven històries macabres de misteri i terror, per tant no és d'estranyar que la col·lecció de còmics de la qual vaig adquir un volum porti el detectiu a investigar el misteri de Berenguer Sauniere i el seu misteriós tresor, del que vaig parlar en una anterior entrada del bloc.

En el còmic Dickson investiga en escenaris com Rennes-le-Château (el bressol del misteri) i el castell de Montsegur del que també he parlat en el bloc.

En definitiva, un bon còmic i un bon retrobament amb un per sonatge de ficció que vaig seguir en la meva joventut.