dilluns, 30 de juny del 2014

SERRALLONGA EN CROMOS DE XOCOLATA (1)






Els que tenim una certa edat podem recordar perfectament i amb nostàlgia quan, de petits, les tauletes de xocolata venien acompanyades sempre d’un cromo. La xocolata era una llaminadura exquisida, però la cerimònia d’obrir el paper i anar directament sota el paper platejat que la guardava i trobar el cromo era única i irrepetible. Amb aquells cromos intentàvem omplir aleshores els àlbums amb que ens obsequiaven a la botiga.

Els cromos de la xocolata van ser, durant el segle XX, una de les distraccions preferides de la mainada. A casa encara guardo àlbums complerts de la xocolata “Torres” que van fer els meus pares els anys cinquanta.

La tradició arriba a finals del segle XIX, les puixants empreses de xocolata de Catalunya combinen la indústria amb l’art i fomenten la creació de cartells, embolcalls i cromos com a eina publicitària i per a fidelitzar els clients. Hi ajuda la convergència entre la burgesia i la intel·lectualitat de l’època, reflectit en els espectaculars cartells modernistes que es produeixen aleshores.

Les tècniques de publicitat es basaven en la vistositat dels embolcalls i els regals promocionals, cromos i calendaris amb un disseny de totalitat viva, composició simple i d’influència francesa. Algunes marques arribaven a anunciar en la premsa les col·leccions de cromos que acompanyarien el seu producte.

La primera funció d’aquests cromos era servir de reclam publicitari, però era evident que el desig de completar les col·leccions movia el consumidor a continuar comprant el producte.

El volum de les col·leccions de cromos va ser important, al llarg de més de cinquanta anys Joan Ral va recopilar col·leccions que va recollir en el llibre “Cromos para recordar”, l’any 2007. En total va catalogar 13801 col·leccions de cromos corresponents a 462 firmes comercials en les que predominaven, sobretot, cases de xocolata de Barcelona.

En quan a la temàtica de les col·leccions , era totalment diversa: història, geografia, costums, cinema, literatura ...

Aquestes col·leccions no van tenir importància sols per a publicitar les marques, sinó que podem dir que van ser una veritable eina per a l’aprenentatge i la formació de diverses generacions. Gràcies a elles, per exemple, tan joves com adults podien aprendre quines eren les ciutats més importants dels Estats Units, com es va desenvolupar la Segona Guerra Mundial, quines races hi ha al món, etc... 

En definitiva, els cromos de les nostres tauletes de xocolates van ser una veritable escola per aprendre des de casa.

1 comentari:

Quim Bou ha dit...

Comencem el dilluns amb una bona dosis de nostàlgia! :)
Salut!