divendres, 2 de maig del 2014

PANYS AUSTRIACISTES A ARBÚCIES




El passat cap de setmana vaig participar en la Fira Terra de Bruixes i Bandolers d'Arbúcies amb la meva parada de venda de còmics d'en Serrallonga.

Una bona oportunitat per a parlar amb gent, dedicar llibres amb un dels meus dibuixos, gaudir dels espectacles a la plaça i de les bones melmelades artesanals de la meva parada veïna.

També vaig tenir temps de passejar pels carrers d'Arbúcies i quedar agradablement sorprès amb un detall històric com un pany de porta austriacista, com els inventariats pel fotògraf David Castañeda a Arenys de Mar, com podeu llegir en aquest enllaç o en aquest.


Després de la guerra de Successió , a molts llocs de Catalunya, els partidaris de la casa d'Àustria o els partidaris dels borbons anaven mostrant la seva preferència per mitjà dels panys de les portes de llurs cases, concretament a l'escut, peça exterior decorativa. Encara es poden trobar peces d'aquest tipus, totes en cases antigues de construcció popular, a les quals, amb més o menys estilització, es reprodueix l'emblema de la Casa d'Austria amb la base de l'àliga bicèfala o, per contra, la flor de lis, símbol de la dinastia borbònica. 

David Castañeda i Aitor Sempere realitzen un treball de recerca fotogràfic d'aquest tipus de pany. Si teniu oportunitat de localitzar-ne un feus-los-hi saber en la seva pàgina de facebook.

Qui ho havia de dir: les nostres antigues portes ens expliquen també fantàstics detalls de la nostra història.