El balneari Martí (o Font Picant) de Sant Hilari, en l'actualitat (foto: endrets.cat)
L'espectacular font d'aigües termals del balneari, en una fotografia antiga.
Les
Guilleries també van tenir un viatge il·lustre molt relacionat amb en
Serrallonga: el mateix Víctor Balaguer.
El
literat, historiador i polític havia fet diferents estades al balneari Martí de
Sant Hilari Sacalm, l’establiment que posteriorment s’anomenaria Balneari Font
Picant i que avui resta tancat, tot i que l’edifici s’ha restaurat, al costat
de la carretera que porta fins a Osor.
Balaguer
era, com la gent benestant d’aquell temps, client habitual dels establiments
balnearis i l’any 1893 va recollir els records del seu viatge al cor de les
Guilleries en el llibre “Al pie de la
encina” publicat per l’editorial El Progreso de Madrid . L’article
relacionada amb Sant Hilari i les Guilleries també va publicar-se en el diari
“La ilustración española y americana” el març de 1897.
Balaguer
descriu la qualitat del balneari:
“Sin detenerme en el pueblo de Sant
Hilario Sacalm, seguí adelante hasta llegar á la Casa-Establecimiento
de las aguas, que se halla situada á una legua escasa. Hoy lleva el nombre de
su director, Hotel Martín, y ofrece toda clase de comodidades y bienestar,
incluso teléfono y teléfrafo, lo qual es un pasmo en aquellas soledades”.
I
també la frondositat de les Guilleries i , com no podia ser de cap altra
manera, el record dels bandolers de temps pretèrits:
“Dan nombre las Guillerias á una vasta
región ó comarca de Cataluña, montuosa y poblada de selvas, que fueron un dia
impenetrables, y en donde tenían refugio, guarida y seguridad las partidas de
bandoleros, que unas veces con caràcter semipolítico, otras para servir á
intereses ó pasiones personales, muchas por sólo la codícia del pillage, tanto
dieron que hacer y en que entender á los virreyes de Cataluña.
Fuér entre ellas una de las más
célebres la de Juan de Serrallonga y el Fadrí de Sau, personajes que aún
aparecen vivos en el país, y é quienes en años juveniles escogí para héroes de
un drama que llenó su misión, dando no poco que hablar y mucho que debatir”.
En
aquest punt semblaria que l’autor, ja gran, hauria matisat el seu punt de vista
sobre el caràcter polític dels bandolers catalans, a qui ara sembla reconèixer
altres interessos menys romàntics, i que
li havia produït gran controvèrsia amb altres historiadors. Rés més lluny:
“Cuando hace ya más de treinta años
puse en escena, donde todavía vive, mi drama Don Juan de Serrallonga, y con él
la lucha de los dos bandos de narros y cadells, se me dirigieron severisimos y
muy duros cargos por haber dado á aquel personaje y á estos bandos cierto color
político de época. Estaba yo en lo firme, sim embargo, y publiqué para
demostrarlo mi obra Del bandolerismo y de los bandoleros en Cataluña , que hubo
de convencer a muchos, y que consiguió sobre todo mi rectitud de conciencia y
los fundamentos sólidos que tuve para sostener una idea que, si pudo ser hija
de intuición en su principio, no tardó en revestir todos los caracteres de un
hecho probado y documentado”.
I
és que, el seu pas per les Guilleries i el record dels bandolers d’abans sembla
confirmar-li la seva visió romàntica d’aquells:
“Vine hoy, después de tantos años á
estas mismas Guillerias, y aquí encuentro latiente, no sólo la tradición de los
bandoleros de andanzas caballerescas, sino tambien la conciencia de que
aquellos andoleros lo eran de bando y de partido, según se diria ahora; y todo
esto confirmado por documentos irrefutables”.
Aquests
nous documents, relata l’autor, fan referència als conflictes de nyerros i
cadells al Pirineu i li hauria estat subministrats per Josep Maria Martí,
investigador i erudit de Puigcerdà. Eren informacions extretes dels “Dieteris de la fidelíssima vila de Puigcerdà”:
“Con referencia al 1580, habiendo sido
presos por el Veguer de Cerdaña, cuatro bandoleros de la compañia de Tomás de
Banyuls, señor de Nyer, y encerrados en el castillo de Puigcerdà, acudió en
seguida á rescatarlos, sacándolos de la prisión en que estaban, dicho Tomás de
Banyuls, señor de Nyer, al frente de setenta bandoleros”.
Dels
documents facilitats per Josep Maria Martí Balaguer va concloure de nou que:
“Los bandoleros catalanes no eran
bandidos vulgares, ladrones miserables y asesinos, como se ha querido sostener,
sino que eran hombre de bando, de partido, secuades de una idea mantenida por
una comunidad ó por un señor, ya fuese para interés personal, ya para interés
público ó político.
Ahora ya puede verse que la palabra
nyerros no procedía, como era general creencia, de un nombre grosero y
despreciativo opuesto al de cadells, sino que procede naturalmente del jefe ó
caudillo del bando, Tomás Banyuls, señor de Nyer. Los súbditos, los vasallos,
los partidarios, los bandoleros de este señor, se llamaban nyerros, y de aquí
el nombre del bando”.
La
descoberta que fa Balaguer del personatge històric de Tomás de Banyuls, senyor
de Nyer i cal dels nyerros (igual que ho va ser per a Celestí Barallat en el
seu treball “Nyerros i Cadells” de 1891)
és determinant per a que es confirmi en la idea que havia mantingut
sempre sobre el caràcter polític d’en Serrallonga i els bandolers de les
Guilleries.
Des del balneari Martí de Sant Hilari Víctor Balaguer va realitzar diferents excursions per l'entorn de les Guilleries que descriuré en la propera entrada del bloc. Tot i que el balneari es troba en el camí que porta de Sant Hilari al mas de Serrallonga no consta que l'autor s'hi acostés, o almenys que ho fes notar en la seva crònica.
Sempre ens quedarà el dubte. Així com Verdaguer va arribar-s'hi, potser Balaguer tenia por que el mas no satisfés l'idealitzat "gran casal del noble de Don Joan de Serrallonga a Querós" que anys abans havia imaginat.
L'obra "Al pie de la encina" de Víctor Balaguer es pot llegir sencera en aquest enllaç.
Des del balneari Martí de Sant Hilari Víctor Balaguer va realitzar diferents excursions per l'entorn de les Guilleries que descriuré en la propera entrada del bloc. Tot i que el balneari es troba en el camí que porta de Sant Hilari al mas de Serrallonga no consta que l'autor s'hi acostés, o almenys que ho fes notar en la seva crònica.
Sempre ens quedarà el dubte. Així com Verdaguer va arribar-s'hi, potser Balaguer tenia por que el mas no satisfés l'idealitzat "gran casal del noble de Don Joan de Serrallonga a Querós" que anys abans havia imaginat.
L'obra "Al pie de la encina" de Víctor Balaguer es pot llegir sencera en aquest enllaç.
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