Antoni
de Bofarull i de Brocà (Reus,1821-Barcelona,1892) fou historiador, poeta,
novel·lista i dramaturg català i un dels principals animadors de la Renaixença literària.
Bofarull
també va ser el primer autor del segle XIX en utilitzar el català en les seves
novel·les i poesies i un dels grans impulsors de la recuperació literària i
mitològica de la Renaixença,
junt amb Víctor Balaguer.
Entre
la seva obra hi destaca la Història
crítica (civil i eclesiàstica) de Catalunya. Una ingent obra recollida
en toms i escrita entre els anys 1876 i 1878.
Aquesta
historiografia catalana la va escriure en contraposició a la Història de Catalunya que
Víctor Balaguer havia publicat el 1868. Ambdós literats mantenien una certa
rivalitat i Bofarull no es va poder estar de revisar la història del nostre
país, apuntant les disconformitats respecte el que havia escrit el seu company
pocs anys abans (convé recordar que Balaguer no era historiador en sentit
estricte i que la seva passió pel país i els seus mites qüestionen la veracitat
d’algunes fonts i afirmacions de la seva obra).
Les
disconformitats entre els dos autors queden ben demostrades en el tom 25è de la Història crítica de
Catalunya. En aquest volum Antoni de Bofarull va incorporar-hi un text de vint-i-quatre (1) pàgines amb el títol “En Serrallonga. Estudi especial sobre
aquest bandoler y’l bandolerisme del seu temps”.
“La part que dedicà a n’aquest
personatge de camí ral lo autor qui’ns ha precedit en la tasca d’escriure una
Historia general de Catalunya, En Victor Balaguer, va ser causa d’una palestra
molt interessada en lo fons ab un altre distingit literat e historiador, En
Joan Cortada”.
Antoni
de Bofarull pren part en la controvèrsia encesa entre la visió novel·lesca i
política del bandoler que havia fet Víctor Balaguer (que també va recollir-ho
així en la seva Història de Catalunya) i la biografia real del bandoler extreta
per Joan Cortada a partir de la troballa i publicació de l’estracte del procés
sumarial.
L’autor
dedica el seu article a rebatre les tesis de Balaguer i confirma que en
Serrallonga era “no un personatge polítich sinó un objecte polítich”; a blasmar
les febles fonts històriques en les que es basa Balaguer (la comèdia El catalan
Serrallonga, la tradició oral trobada sobre el bandoler a la plana d’Osona o l’interpretació
esbiaxada o incompleta d’alguns documents i personatges reals).
També
rebat el caràcter polític que Balaguer havia donat als bàndols nyerros i
cadells, concloent que aquests noms “nyerros i cadells” sols eren “uns noms
usats per lo vulgus, per distingir unes colles de les altres, y may distintius
de bàndols o partits polítichs, ni tan solament representació de determinats
estaments ni nobles ni populars”.
Una
part força extensa de l’article de Borafull està dedicada a possibles
vinculacions del bandoler amb conspiradors partidaris de França en un moment de
bel·ligeràncies entre les corones castellana i francesa i partint dels moviments de Serrallonga per
terres del nord i el suport que obtenia
de mossurs de frontera. La
conclusió de l’autor és que el bandoler no va ser un conspirador pro-francès,
però que possiblement les seves actuacions al Principat van servir per
“sabotejar les intencions polítiques de França, respecte de Catalunya, de
manera qu’el bandoler va poder ser, tal volta sens sospitar-ho, un instrument
polítich de França, però no un personatge polítich de Catalunya”.
L’article
de Bofarull és una interessant aportació historiogràfica més a la vida i el
sentit del bandoler de les Guilleries. Participant en la controvèrsia establerta
entre Víctor Balaguer i Joan Cortada, Bofarull ens demostra la vivesa i
actualitat que la figura del bandoler havia aconseguit a finals del segle XIX.
És
molt interessant el creuament de visions sobre en Serrallonga que hi havia en
aquell moment. Enfront de la visió llegendària i mitològica que havia creat
Balaguer hi tenim la històricament contrastada – a partir del procés sumarial
descobert- de Cortada, però encara hi havia camí a recórrer per a dilucidar
diferents aspectes del personatge, com en aquest cas fa Bofarull amb el
caràcter polític del bandoler.
Aquestes
aportacions també estan fetes des de l’òptica d’aquells historiadors i literats
noucentistes, segons el meu parer una mena de protohistoriadors catalans que podien escriure i interpretar , debatre
i rebatre, des de la passió i abans no arribés la veritable historiografia més
asèptica i objectiva. Es dibuixava de
manera efectiva, però, el declivi de la historiografia catalana més romàntica
enfront de l’erudita.
Amb
els anys i noves aportacions (de Joan Reglà o Xavier Torres essencialment) la
figura històrica real d’en Serrallonga i dels nyerros i cadells ja s’aniria
aclarint del tot. Això no vol dir, però, que no haguessin estat importants i
vitals aquelles primeres aportacions desmitificadores, de les quals la d’Antoni
de Bofarull a “Història critica (civil i eclesiàstica) de Catalunya” n’és
testimoni.
Aquesta
obra d’Antoni de Bofarull va aparèixer publicada en diferents edicions. Per la
meva col·lecció particular he aconseguit un exemplar del volum XXV editat a
Barcelona l’any 1909 per la revista “Biblioteca clàssica catalana”. Aquesta revista d’art, literatura i història
, apareguda a principis del segle XX, publicava per fascicles setmanals l’obra
d’Antoni de Bofarull i posteriorment el comprador els podia enquadernar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada