diumenge, 30 de juny del 2013

SERRALLONGA AL PAÍS DE D'ARTAGNAN





Hem tornat amb l'Anna de la nostra escapada de quatre dies a França, on hem recorregut i descobert les terres del Gers, la Gascunya francesa.

Aquest és el país del célebre D'Artagnan, doncs aquí va nèixer el veritable Comte D'Artagnan: Charles Batz de Castelmore, qui va esdevenir mosqueter del rei i va inspirar el personatge que va popularitzar Alexandre Dumas en la novel·la "Els tres mosqueters".

Quan preparava el viatge , en concret informació sobre el museu que el poble natal de Charles Batz de Castelmore -Lupiac- , vaig llegir que agraien qualsevol donació al fons documental del museu. La veritat és que Lupiac és un poble petit de tres-cents habitants i és molt encomiable l'esforç que han dedicat a disposar i mantenir un equipament museístic d'aquest tipus. 

Per aquest motiu i amb tota la modèstia vaig determinar-me de fer una petita donació consistent en dos àlbums de "Serrallonga Bandera Negra", on vaig donar protagonisme a D'Artagnan lluitant en la Guerra dels Segadors al costat del meu bandoler, i un dibuix del meu D'Artagnan.

La responsable del museu va agrair-nos la donació i va quedar força encuriosida perquè el seu D'Artagnan apareixi en un còmic català. També em va preguntar si Serrallonga era un heroi català i jo li vaig dir que si, tal i com el reivindico en els meus còmics. Em va fer gràcia pensar què els semblaria comparar el seu D'Artagnan amb el nostre veritable Serrallonga, un bandoler del barroc !.

El museu que Lupiac ha dedicat al seu fill predilecte és un equipament molt ben preparat, i tot i que el conjunt és força senzill i sense grans pretensions, és el millor lloc per a conèixer la història i el mite del mosqueter.

Per una part s'hi explica la veritable història de Charles Batz de Castelmore, des de que neix al castell familiar de Castelmore fins que mort servint com a capità de mosqueters en el setge de Maastricht, durant la guerra dels francesos i els castellans als Països Baixos.

L'altra part del museu està dedicada a l'obra de Dumas i a tota la producció cultural derivada del personatge: literatura, cinema, còmics, etc.

Ara s'hi ha afegit, a aquest fons documental, el meu humil còmic i jo he pogut conèixer més de l'univers de D'Artagnan, un heroi que els francesos sempre han sabut reivindicar i posar en valor. El mateix que a mi m'agradaria aconseguir amb el nostre Serrallonga.