divendres, 24 de gener del 2020

UN SERRALLONGA DIBUIXAT EL 1894 (1)




Una de les troballes i adquisicions que he fet és una aquarel·la original de 1894 , signada per Josep Lapeyra  i que passa a ser el dibuix original més antic sobre en Serrallonga que guardo en la meva col·lecció particular.

Es tracta d’una aquarel·la en petit format que apareix reproduïda mitjançant el sistema de cromolitografia l'any següent, el 1895, en l’edició de “Don Juan de Serrallonga” i “La bandera de la muerte” que va fer l’establiment editorial barceloní  “Viuda de Pedro Font” i de la qual vaig parlar en aquesta entrada.

L'escena dibuixada representa un passatge de la novel·la de Víctor Balaguer en el qual Don Joan de Serrallonga fa acte de presència davant el seu enemic Don Carles de Torrelles, també germà de la seva estimada Joana de Torrelles.

La reedició de l’obra de Víctor Balaguer de 1895 era una publicació de qualitat, realitzada en dos volums enquadernats en tela estampada amb dibuixos del bandoler. En el seu interior, a diferència dels clàssics gravats amb litografia en blanc i negre de les edicions de mitjans del segle XIX, hi destacaven unes precioses cromolitografies en color.

La cromolitografia era el sistema per a fer diferents impressions en diferents colors i és una derivació del procés de la litografia. Es va convertir en la tècnica més popular i espectacular de reproducció d’imatges en color fins l’arribada de la fotografia i la seva aplicació en la reproducció d’imatges.

La cromolitografia era una tècnica cara i lenta. Cada color a reproduir s’estampava mitjançant una placa litogràfica pròpia, de manera que el litògraf, amb una pintura acabada davant seu, anava creant i corregint les moltes plaques que separaven els colors i que després s’anirien aplicant una a una sobre la reproducció resultat; arribant en ocasions a utilitzar dotzenes de capes.

L’edició de 1895 publicada per l’editorial “Viuda de Pedro Font” conté un bon nombre d’espectaculars cromolitografies encartades de manera separada del text i dins cadascun dels dos volums de l’edició.

Totes elles il·lustren diferents passatges de les novel·les de Balaguer.