divendres, 23 d’octubre del 2015

MENERBA: ESPECTACLE DE PEDRA

 

 
 
A l'alçada de Narbona hi trobem la comarca del Menerbès. Una històrica zona del vescomtat de Menerba.

El terreny és abrupte  però dòcil alhora, la pedra calcària , la garriga i la vinya el dominen.
En el centre de la comarca hi trobem un poble imprescindible, l'antiga capital del vescomtat: Menerba.

Està catalogat , ben encertadament, com un dels pobles més bonics de França i d'això en donen testimoni els seus carrers de cases de pedra, l'església, les restes del castell i de fortificacions militats que li preserven encara l'encant dels pobles de traça medieval.

Però Menerba afegeix a això l'espectacularitat del seu enclavament natural: es va construir sobre un ampli i elevat meandre rocallós del riu Cesse, una paret vertical sobre la que es va aixecar la vila i que li donava un aspecte impenetrable. No va ser així i Simó de Montfort, el cap de la croada contra els càtars i Occitània, va guanyar el setge de la vila el 1210. Molts càtars van morir , tragèdia recordada pel monument que s'hi va dedicar i que porta de nom "el colom de la llum".

Menerba també té als seus peus un dels monuments més espectaculars de la natura: el pont natural de la Cesse. Es tracta d'una obertura feta pel llit del riu quan es va obrir pas per la roca calcària. Les dimensions de la cavitat empetiteixen qualsevol visitant i demostren que la natura és el mestre arquitecte, a qui els homes imitem, però no superem.

No lluny de Menerba hi trobem el petit poble de La Cauneta, Les cases es protegeixen sota una cinglera que amaga unes balmes que històricament es van aprofitar com habitatges i com a estabulacions de bestiar. Aquestes estances troglodítiques, encara visitables, demostren l'habilitat de l'home per aprofitar amb intel·ligència el que la natura li ofereix.

El camí de retorn a Catalunya ens permet fer una aturada a l'antic port de Le Somail. Es tracta d'un port històric  del canal del Migdia (Canal de las Doas Mars en occità). Pierre-Paul Riquet, l'enginyer de l'atrevit canal, el va concebre com un final d'etapa dels viatgers i conserva encara els edificis, el pont i altres infraestructures creades en el XVII.